Strona główna Dodaj stronę Promowane firmy Regulamin Kontakt Panel administracyjny
(85) 307 00 12
Tu jesteś Strona Główna Artykuły 7 zasad nagradzania pracowników – postaw na motywację.

7 zasad nagradzania pracowników – postaw na motywację.

Data dodania:
2016-09-20 18:26:24

Nagradzanie pracowników za ich wkład dla dobra firmy jest niezwykle ważnym czynnikiem budowania pozytywnych relacji pracodawca – pracownik. Oprócz tego, że jest jednym z najskuteczniejszych sposobów wyrażania uznania wobec zasług pracownika, jest również jedną z najlepszych metod motywacyjnych. Wspaniale buduje poczucie własnej wartości pracownika, pozwala mu poczuć się docenionym, wyróżnionym i zauważonym.

 

Podstawą mądrego nagradzania jest jasne określenie wymagań i oczekiwań pracodawcy, a także wskazanie, jakie zachowania i kompetencje są przez przedsiębiorcę najbardziej pożądane. Aby wręczana nagroda należycie spełniła swoje zadanie i stała się skutecznym narzędziem umożliwiającym osiągnięcie wszystkich wyznaczonych celów, musi spełniać kilka podstawowych zasad.

 

Złote zasady nagradzania

 

Pomimo tego, że wielu właścicieli firm doskonale wie, jak silne działanie motywujące przypisane jest nagrodzie, wciąż mają oni problem z jej odpowiednim wyborem. W rezultacie wybierają często nagrody źle dopasowane do pracowników lub zupełnie rezygnują z nagradzania. Tymczasem właściwe przygotowanie się do tego procesu pozwala uniknąć wielu błędów i zrealizować wszystkie założenia. Warto poznać najważniejsze zasady dotyczące nagradzania pracowników.

  1. Dopasowanie nagrody do pracownika – to jedna z najważniejszych zasad skutecznego nagradzania. Aby nagroda była motywująca, musi być dobrze dopasowana do każdej osoby. Jej spełnienie wymaga dobrej znajomości obdarowywanego.
  2. Atrakcyjność nagrody - druga z zasad dotyczy atrakcyjności wręczanej nagrody – im większa, tym silniejsze działanie motywujące jest jej przypisane.
  3. Odpowiedź na potrzeby - nagroda zawsze powinna być odpowiedzią na potrzeby i oczekiwania pracownika. Ta zasada bardzo silnie łączy się z dwoma pozostałymi.
  4. Nowoczesne rozwiązania - nagroda powinna być nowoczesna, a więc musi opierać się na niestandardowych, innowacyjnych rozwiązaniach ułatwiających jej realizację.
  5. Osobisty stosunek - aby nagradzanie pracownika należycie spełniło swoje motywacyjne zadanie, musi odzwierciedlać stosunek pracodawcy do pracownika, dla którego przeznaczona jest nagroda. Dlatego dużo skuteczniejsze w tym względzie są wszelkie świadczenia pozapłacowe, które pozwalają wyrazić swoje uznanie dużo skuteczniej niż premie pieniężne.
  6. Swoboda wyboru - pozostawienie nagradzanemu pracownikowi swobody wyboru nagrody to jeden z najmocniejszych czynników wpływających na jej atrakcyjność, wzmacniających jej motywacyjne działanie. Swoboda wyboru wiąże się z opracowaniem różnorodnych propozycji, dzięki którym pracownik ma szansę wybrać nagrodę najlepszą dla siebie.
  7. Wyróżnienie i uznanie - okazanie uznania jest bardzo ściśle związane ze skutecznym nagradzaniem i stanowi jego nieodzowny element. To rodzaj dopełnienia samego momentu wręczenia upominku. I choć sama nagroda jest wyrazem owego uznania, kilka miłych słów wypowiedzianych pod adresem nagradzanego pracownika jest jak najbardziej potrzebne, ponieważ wspaniale buduje jego poczucie wartości.

 

Wiele możliwości - jedno Sodexo

 

Trzeba przyznać, że zastosowanie w praktyce wszystkich wymienionych zasad nie jest prostym zadaniem. Nic więc dziwnego, że wielu przedsiębiorców, przerażonych ogromem czekającej ich pracy podczas przygotowywania skutecznych metod nagradzania, zupełnie rezygnuje z ich realizacji. Na szczęście pracodawcy nie są w tej trudnej sytuacji pozostawieni sami sobie. Mają możliwość skorzystania z profesjonalnej pomocy prawdziwych specjalistów w zakresie wzmacniania motywacji pracowników – firmy Sodexo, będącej światowym liderem w dziedzinie wsparcia biznesu.

 

Otwarcie na wymianę doświadczeń pomiędzy pracownikami w myśl jednej z kluczowych zasad „know – how” oraz duży zasób wiedzy zgromadzonej podczas wieloletniej działalności na światowych rynkach, zaowocowały opracowaniem elastycznych i nowoczesnych Kart Podarunkowych. Doskonale łączą one w sobie wszystkie zasady skutecznego nagradzania. Poza tym dzięki swojej uniwersalności Karta Podarunkowa jest gwarancją zawsze sprawdzonej nagrody.

 

Duża sieć punktów akceptacji, liczne promocje, swoboda czasu realizacji i nieograniczony dostęp do posiadanych środków sprawiają, że Karty Podarunkowe są dla pracowników bardzo atrakcyjną nagrodą. Przedsiębiorcy natomiast otrzymują sprawdzone, skuteczne i proste w obsłudze narzędzie wzmacniania motywacji pracowników, które jest nagrodą idealną dla każdego z nich. Nagradzanie pracowników nigdy jeszcze nie było tak łatwe i wygodne.

2020-06-04 15:09:24
Czy opłaca się sprowadzać zabawki z Chin do Polski? więcej

Jeśli wciąż myślisz, że nie warto inwestować w towary z Chin, to pozbawiasz się szansy na rentowny biznes. Import z Chin zmienił się diametralnie na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat. Rynek Dalekiego Wschodu przestał zalewać nas produk...

2020-01-17 11:13:49
Onboarding pracownika - wszystko co musisz o nim wiedzieć. więcej

Onboarding pracownika, czyli wprowadzenie nowej osoby do firmy, jest procesem, który każdy z nas przechodzi w czasie rozpoczynania nowej pracy. Dzięki temu osoba, która rozpoczyna swoją karierę w murach danej firmy, nie jest przytłoczona na...

2020-01-17 11:00:34
Dlaczego warto przechowywać dane w chmurze? więcej

Od wielu lat chmura obliczeniowa zyskuje coraz większą liczbę aktywnych użytkowników, a to za sprawą walorów funkcjonalnych i bezpieczeństwa, jakie wiąże się z magazynowaniem danych. Dzięki olbrzymiej mocy i ilości oferowanego miejsca, prze...