Strona główna Dodaj stronę Promowane firmy Regulamin Kontakt Panel administracyjny
(85) 307 00 12
Tu jesteś Strona Główna Artykuły Otwieramy sklep monopolowy – krok po kroku

Otwieramy sklep monopolowy – krok po kroku

Data dodania:
2016-08-19 09:58:52

Prowadzenie sklepu monopolowego wydaje się dochodowym i pewnym zajęciem – na tego typu produkty zawsze znajdą się klienci. Jednak taka działalność jest również obwarowana przepisami i wymogami, które należy spełnić. Jakim wyzwaniom trzeba zatem stawić czoła, aby otworzyć własny sklep?

 

Krok 1 – biznesplan

 

Bez dobrego biznesplanu ani rusz. Taka inwestycja musi być przemyślana i dopracowana w najdrobniejszych szczegółach. Przede wszystkim należy zrobić rozeznanie rynku – w jakiej okolicy najlepiej otworzyć sklep, jakich klientów należy się spodziewać (między innymi od tego zależy asortyment sklepu) oraz jaką mamy konkurencję w tej branży. Oprócz tego w biznesplanie powinny pojawić się takie informacje, jak nazwa sklepu, ceny produktów (już na tym etapie musimy pomyśleć o marży), planowane działania promocyjne, zatrudnienie pracowników, źródło sfinansowania inwestycji oraz prognozy przychodów i kosztów ich uzyskania. Warto również pamiętać o dokładnym przeanalizowaniu lokalizacji sklepu – poszczególne przepisy gminne zazwyczaj uwzględniają określoną liczbę punktów sprzedaży alkoholu w danej okolicy.

 

Krok 2 – działalność gospodarcza i lokal

 

Po stworzeniu biznesplanu przychodzi pora na rejestrację działalności gospodarczej w KRS (jeżeli zamierzamy prowadzić sklep np. w ramach spółki cywilnej) lub CEIDG (jeżeli sklep będzie funkcjonował w ramach jednoosobowej działalności). W tym momencie powinniśmy również mieć już lokal, w którym będzie się znajdował sklep. Zarówno sam budynek, jak i jego wyposażenie musi spełniać wymogi Państwowej Straży Pożarnej oraz Sanepidu – po uzyskaniu niezbędnych zaświadczeń jesteśmy już właściwie w połowie drogi do uroczystego przecięcia wstęgi. Teraz trzeba zapewnić sobie koncesję na alkohol.

 

Krok 3 – koncesja na sprzedaż alkoholu

 

Zezwolenie na sprzedaż alkoholu wydaje prezydent miasta, zaś w mniejszych miejscowościach – burmistrz lub wójt gminy. Pierwszą koncesję otrzymujemy na 2 lata i musimy za nią zapłacić ponad 3000 zł:

  • 525 zł za pozwolenie na sprzedaż piwa i alkoholi poniżej 4,5%;

  • 525 zł za pozwolenie na sprzedaż napojów o zawartości alkoholu od 4,5% do 18%, z wyjątkiem piwa;

  • 2100 zł za pozwolenie na sprzedaż wysokoprocentowych alkoholi (powyżej 18%).

Wniosek o przyznanie koncesji możemy pobrać z Internetu, ze strony Urzędu Miasta. Do podania należy dołączyć komplet dokumentów, takich jak odpis z KRS (CEIDG), pozytywną decyzję Sanepidu oraz potwierdzenie własności lokalu lub zgodę administratora budynku.

 

Krok 4 – wybór dostawców alkoholu

 

Rzetelni, sprawdzeni dostawcy to w przypadku sklepu monopolowego kluczowa kwestia – pamiętajmy, że za sprzedaż alkoholu z niepewnych źródeł możemy utracić koncesję. Dlatego najlepiej zdecydować się na duże, renomowane hurtownie, jak np. http://alkohole.eurocash.pl/, oferujące szeroką gamę produktów i gwarantujące bezpieczeństwo dystrybucji. Wybierając konkretne produkty, warto kierować się głównie potrzebami lokalnej społeczności, która stanowi potencjalną grupę klientów – jeżeli zatem w okolicy dominują miłośnicy piwa i niezbyt drogich win, najlepiej zaopatrzyć się przede wszystkim w taki towar. Nie oznacza to jednak, że mamy rezygnować z bardziej wyrafinowanych trunków – w dobrym sklepie monopolowym, niezależnie od lokalizacji i upodobań stałych klientów, powinny znaleźć się także niszowe i wysokogatunkowe alkohole dla koneserów.

2020-01-17 11:13:49
Onboarding pracownika - wszystko co musisz o nim wiedzieć. więcej

Onboarding pracownika, czyli wprowadzenie nowej osoby do firmy, jest procesem, który każdy z nas przechodzi w czasie rozpoczynania nowej pracy. Dzięki temu osoba, która rozpoczyna swoją karierę w murach danej firmy, nie jest przytłoczona na...

2020-01-17 11:00:34
Dlaczego warto przechowywać dane w chmurze? więcej

Od wielu lat chmura obliczeniowa zyskuje coraz większą liczbę aktywnych użytkowników, a to za sprawą walorów funkcjonalnych i bezpieczeństwa, jakie wiąże się z magazynowaniem danych. Dzięki olbrzymiej mocy i ilości oferowanego miejsca, prze...

2020-01-03 11:22:38
Rynek pracy w Krakowie – co warto wiedzieć? więcej

Rynek pracy w Krakowie prężnie się rozwija. Za sprawą dynamicznych zmian, znalezienie zatrudnienia w stolicy województwa małopolskiego jest łatwiejsze niż jeszcze kilka lat temu. Zwłaszcza przedstawiciele zawodów deficytowych nie powinni na...