Pakiet mobilności to zestaw przepisów dla całej Unii Europejskiej, który ma na celu uregulowanie pracy w transporcie kołowym. Dzięki temu ma nastąpić poprawa warunków pracy kierowców. W szczególności koncentruje się na takich aspektach, jak czas pracy i odpoczynek kierujących pojazdami, zasady delegacji kierowców, a także ma ono poprawić bezpieczeństwo transportu drogowego. Pakiet mobilności to odpowiedź na zmieniające się warunki pracy oraz rosnącą potrzebę ochrony praw pracowników w ramach międzynarodowej podróży służbowej. Nowe przepisy mają za zadanie zwiększyć konkurencyjność na rynku, a także wprowadzić regulacje, które zapewnią lepsze warunki pracy kierowców, co jest szczególnie ważne w rozumieniu przepisów kodeksu pracy.
Jednym z głównych celów pakietu mobilności jest ujednolicenie zasad, na jakich odbywają się międzynarodowe przewozy drogowe. Dotyczy to zwłaszcza długości pracy kierowców oraz obowiązku odbywania regularnych i skróconych odpoczynków tygodniowych. Nowe przepisy wprowadzają dokładne wytyczne dotyczące długości czasu pracy oraz konieczności odpoczynku, co ma ograniczyć przeciążenie kierowców i zminimalizować ryzyko wypadków na drogach. W transporcie międzynarodowym bardzo ważne są następujące kwestie, aby kierowcy wykonywali swoje służbowe zadania w sposób bezpieczny i zgodny z przepisami. Oznacza to m.in. obowiązek odbywania regularnych odpoczynków (w tym odpoczynek tygodniowy) poza kabiną pojazdu oraz bezpieczne miejsce postojowe, które będzie spełniać wymagania unijne.
Pakiet mobilności wymaga od przewoźników, aby zapewnili kierowcom możliwość odbycia odpoczynku w miejscu zamieszkania lub w siedzibie przewoźnika co najmniej raz na cztery tygodnie. Dotyczy to zarówno kierowców wykonujących przewozy kabotażowe, jak i operacje transportowe na terenie całej Unii. Nowe przepisy wprowadzają też obowiązek wymiany tachografów analogowych na inteligentne tachografy. Należy wymienić tachografy analogowe na nowoczesne urządzenia, które mają precyzyjniej rejestrować czas pracy i odpoczynku kierowców. Zmiany wprowadzane mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa na drogach. Tachografy te będą mogły m.in. rejestrować parametry jazdy ciężarówki podczas transportu towarów oraz umożliwiać sprawniejsze kontrole, zapewniając, że kierowcy przestrzegają czas jazdy.
W ramach pakietu mobilności Unia Europejska wprowadziła także zmiany w zasadach delegowania kierowców. Kierowcy, którzy wykonują służbowe zadania w międzynarodowym transporcie, będą musieli przestrzegać przepisów o delegowaniu, które obejmują takie kwestie, jak czas pracy, odpoczynki oraz wynagrodzenie. Delegowanie kierowców wymusza od przewoźnika obowiązek zgłaszania do odpowiednich organów każde wyjazdy na terytorium innego kraju, co jest szczególnie istotne w przypadku przewozów kabotażowych i cross trade, czyli przewozów międzynarodowych między krajami innymi niż terytorium kraju przewoźnika.
Pakiet mobilności wprowadza też obowiązek wypłacania kierowcom wynagrodzeń zgodnych z przepisami krajowymi państwa, w którym odbywa się transport. Wysokość diety dla kierowców delegowanych zależy od kwoty przeciętnego wynagrodzenia w kraju, w którym wykonują swoje obowiązki np. na terenie Francji czy w Niemczech, są różne podstawy opodatkowania i mają one wpływ na podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne. Przewoźnicy muszą również pamiętać, że istotna jest też konieczność zgłaszania znaczących zmian, np. o liczbie osób zatrudnionych w danej operacji transportowej. Zmiany te mają na celu zwiększenie przejrzystości i zapewnienie sprawiedliwych warunków wynagrodzenia kierowców w transporcie drogowym w całej Unii.
Pakiet mobilności ma również na celu poprawę życia kierowców i ich warunków pracy, dlatego w przepisach podkreślono znaczenie odpoczynków tygodniowych skróconych oraz regularnych przyjazdów do bazy lub miejsca zamieszkania. Zgodnie z nowymi regulacjami, kierowca w międzynarodowym transporcie ma prawo do powrotu do swojego miejsca zamieszkania w danej miejscowości lub do bazy przewoźnika co najmniej raz na cztery tygodnie. Taki wymóg ma na celu poprawę warunków życia kierowców. Wymóg ten dotyczy wszystkich kierowców, niezależnie od rodzaju przewozu – czy to przewóz towarów, czy tranzyt pośredni.
Nowe przepisy nakładają również na przewoźników obowiązek zgłaszania operacji kabotażowych, co ma zapobiegać nadużyciom w zakresie tzw. przewozów kabotażowych. Po każdej operacji kabotażowej pojazd musi pojawić się na terenie danego kraju przewoźnika. Dodatkowo, kierowcy muszą korzystać z urządzeń rejestrujących czas pracy. Wprowadzenie inteligentnych tachografów ma pomóc skontrolować niedozwolone wydłużenie czasu jazdy, który można wydłużyć maksymalnie o 1-2 godziny, w określonych przypadkach, np. w razie konieczności dotarcia do bezpiecznego miejsca postojowego. Przepisy te dotyczą też delegacji kierowców, odpoczynków tygodniowych regulowanych i skróconych, które mają na celu poprawę warunków pracy oraz zapewnienie uczciwej konkurencji w branży transportowej. Pakiet mobilności stanowi ważny krok w stronę uregulowania zasad pracy w międzykrajowym transporcie kołowym na terenie Unii Europejskiej, a także jest nadzieją na lepsze warunki pracy.
Wielkanoc 2025 i Zielone Świątki to wyjątkowe okazje, by spędzić świąteczny czas nad Bałtykiem, gdzie świeże morskie powietrze sprzyja zdrowiu i regeneracji. Spacer brzegiem morza, świąteczne śniadanie z widokiem na fale i chwile pełne spok...
Litery reklamowe dla miast stały się ważnym elementem miejskiego krajobrazu, odgrywając kluczową rolę zarówno w promocji, jak i w estetyce przestrzeni publicznej. Napisy reklamowe dla miast można znaleźć na rynkach, przy głównych ulicach cz...
Zapewnienie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników jest jednym z podstawowych obowiązków każdego pracodawcy. W miejscach, gdzie występują zagrożenia związane z wykonywaną pracą, nie zawsze możliwe jest całkowite wyeliminowanie ryzyka....